Sunday, November 29, 2009

DIa Ayahku....

Aku di buai resah..semalaman berfikir tentang perkara yang tak logik di akal.Kata-kata itu sememangnya benar-benar menusuk segenap ruang hatiku. "Perempuan sombong! Mentang-mentanglah lawa...Heiii ingat sikit yang engkau tu anak luar nikah!!" Aku memandang tanpa berkelip ke arah budak lelaki yang tak asing kesamsengannya kat sekolah ini. "Apa maksud kau? Janganlah fitnah aku yang bukan-bukan hanya sebab aku tak layan kau!." Sindiran yang ku kira tak terlalu pedas membuatkan lelaki itu terkulat-kulat.Liya di sebelahku tersenyum mengejek. Lelaki itu nampak tak sabar. Berang dengan tindak balas yang diterima. "Marisa, aku tak tipu kau lah.. Kitakan sekampung.semua orang tau yang kau anak luar nikah. Cuma diorang tak nak bising sebab hormat kat mak engkau sebagai ustazah. Lagipun, engkau dan adik kau tu pernah ke jumpa bapak kau?" Lantang lelaki itu bersuara. Aku terdiam. Menafsir setiap kebenaran kata-kata lelaki itu.Dia tersenyum melihat reaksi aku yang tidak seberani tadi. "A'ah la Marisa. Aku pernah dengar hari tu ayah aku cerita kat mak aku, dia kata lelaki yang mengandungkan kau dan adik kau tu pembunuh!!" Sampuk Loqman, teman sesamseng Iqbal.Derai ketawa mereka pecah. Mataku berkaca menahan sebak di dada. "Heiii.. jaga sikit mulut korang tu. Aku report kat cikgu disiplin nanti yang kau buli Marisa." Bicara Liya dengan penuh ketegasan. Dia kemudiannya menarik lenganku dan kami berlalu pergi. Meneruskan perjalanan pulang yang terkandas. "Kau jangan fikir yang kau tu anak kesayangan cikgu, kau boleh report kat cikgu.. Nahas kau nanti!' Kata-kata amaran seperti itu sememangnya telah terlalu biasa aku dengar. Kami terus mengatur perjalanan. Dan akhirnya, air mataku tumpah jua. Perlahan-lahan aku menyekanya supaya tidak terkesan oleh Liya, sahabat dunia akhiratku. "Mar, kau jangan dengar cakap si Iqbal tu. Kau bukannya tak tau yang dia sakit hati sebab kau tolak cinta dia." Aku mengangguk sebagai tanda memberi respon.

Read More>>



Related Posts with Thumbnails

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails